Jag tog emot en kund ???

Det är inte första gången, inte ens DEN HÄR VECKAN. Inatt snacka jag i sömnen igen !
Varje gång dessutom är det något osammanhängande som kommer ur min mun.
Kände mig tvungen att kolla upp lite om varför man går och pratar i sömnen. Jag kom fram till följande

Sömn behöver vi bland annat för att hjärnan ska kunna ta hand om alla intryck vi får på dagarna. Det är också när vi sover som våra minnen lagras på rätt ställen i hjärnan. "I mitt fall hamnar de lite hur som helst tydligen". Man brukar tala om att vi går igenom olika sömnstadier.
I vissa stadier är hjärnan mer aktiv och kroppen stilla, i andra stadier är det tvärtom. Men ibland har hjärnan "missat" att stänga av kroppens muskler då den är aktiv. Då kan vi börja gå eller prata i sömnen. (t ex ta emot kunder mitt i natten och tro man står i kassan på statoil fast man inte alls är på jobbet). Vissa som går i sömnen gör samma saker varje natt, andra gör olika saker och kan till och med ta sig ut ur sina hus och börja gå runt på stan. "Inte hänt mig , än så länge."
Det är viktigt att inte väcka en person när den går i sömnen. Då kan han eller hon drabbas av "sömnparalysering". Det är när kroppen är tillfälligt "förlamad" för att medvetandet har vaknat före kroppen. Eftersom man går i sömnen när man sover som djupast, blir man också mycket förvirrad om man väcks. Vissa sömngångare kan dessutom bli aggressiva och slå omkring sig om de blir väckta. "Jag tycker det bara är pinamt och försöker förklara bort mig". Det bästa är att ta personen i handen och leda den tillbaka till sin säng.
Många går i sömnen när de är barn. "Oftast" brukar det växa bort i takt med att man blir äldre. Men det händer att sömngångare måste få medicin för att få nattro. Det är mycket ovanligt och man väntar oftast med behandling tills personen har vuxit färdigt. 
GE MIG NATTRO !

Ikväll blir det innabandy träning och lite plugg iform av att läsa in ett par rättsfall som jag i veckan ska skriva ett PM om.
Imorn ska jag och Mange och hans morsa till Eriksdalsbadet och .. ee ja bada .. men även basta. Ska bli avkopplande och skönt :P. Manges morsa ska även bjuda på lunch, och ja gratis mat tackar man juh inte nej till ;)

Morsan lagar våfflor at the moment, luktar satans gott . MMMmmm

Avslutar med att lägga in en liten partyhöjare.

Vi hörs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0